مسیریاب خودرو به راننده در پیدا کردن بهترین راه برای رسیدن به مقصد کمک می‌کند. زمانی مردم برای پیدا کردن مسیر خودرو را کنار جاده پارک می‌کردند و از نقشه‌های کاغذی کمک می‌گرفتند. با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌های مکانیکی و الکترونیکی صنعت خودرو، سیستم‌های الکترونیکی خودروها تغییرات زیادی کرده‌اند و رانندگی بسیار آسان‌تر شده است. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به مسیریاب پرداخته‌ایم و اطلاعاتی در خصوص آن برای‌تان فراهم کرده‌ایم که هنگام خرابی آن یا خرید یک مسیریاب جدید کمک‌تان کنند.


مسیریاب چه کار می‌کند

بیشتر مسیریاب‌های امروزی GPS دارند که موقعیت خودرو را شناسایی می‌کند و بر اساس و موقعیت مقصد، کوتاه‌ترین و بهترین مسیر را به راننده پیشنهاد می‌دهد. بعضی سیستم‌های مسیریاب امروزی عواملی مثل ترافیک را نیز مد نظر قرار می‌دهند. این سیستم‌ها هم‌چنین به صورت صوتی مسیر را به اطلاع راننده می‌رسانند. از مسیریاب برای پیدا کردن نزدیک‌ترین پمپ بنزین، رستوران و دیگر مکان‌های ضروری برای رانندگان نیز استفاده می‌شود.

سیستم‌های مسیریاب پیشرفته شامل گیرنده و فرستنده‌ی FM و Bluetooth نیز هستند. این مسیریاب‌ها یک صفحه‌ی نمایش کیفیت دارند تا دید بهتری به نقشه برای راننده فراهم کنند. البته مسیریاب‌های قابل حمل و دستی نیز وجود دارند که استفاده از آن‌ها بسیار راحت و نیازی به نصب هم ندارند.


مسیریاب قابل حمل

سیستم‌های مسیریاب قابل حمل نیازی به نصب شدن روی خودرو ندارند و می‌توانید آن‌ها را با خودتان همه جا ببرید. به این مسیریاب PND  نیز می‌گویند. بعضی از سیستم‌ها در سفر‌های طولانی که باید در آن‌ها از وسایل نقلیه‌ی مختلف استفاده کنند کاربرد دارند. هم‌چنین کسانی که چند خودرو دارند هم می‌توانند از این نوع مسیریاب استفاده کنند. از آن‌جایی که جاده‌ها همواره دچار تغییر می‌شوند، مسیریاب‌ها را نیز باید به‌روزرسانی کرد. در غیر این صورت کیفیت مسیریابی آن‌ها کاهش می‌یابد.


نکاتی در خصوص خرید مسیریاب

  • هنگام خرید مسیریاب حتما اندازه‌ی آن و فضای موجود در داشبورد خودرو را مد نظر قرار دهید.
  • دوام و ظرفیت باتری مسیریاب اهمیت زیادی دارد، مخصوصا اگر بخواهید یک مسیریاب قابل حمل خریداری کنید.
  • مهم‌تر از همه، قبل از خرید در خصوص مسیریاب‌های موجود در بازار تحقیق کنید.


منبع : Buyautoparts